Opis modułu kształcenia
Nazwa modułu (przedmiotu) |
Chirurgia |
Kod podmiotu |
ZCK, ZCT, ZKN, ZCN, ZCE, ZUR |
||||||||||
Kierunek studiów |
lekarski |
||||||||||||
Profil kształcenia |
ogólnoakademicki |
||||||||||||
Poziom studiów |
jednolite studia magisterskie |
||||||||||||
Forma studiów |
stacjonarne / niestacjonarne |
||||||||||||
Rok studiów |
III, IV, V, VI |
||||||||||||
Przynależność do grupy przedmiotów wg standardów: |
nauki kliniczne niezabiegowe |
||||||||||||
Forma zakończenia przedmiotu |
Egzamin po VI roku |
Liczba punktów ECTS: 21 |
Sposób ustalania oceny z przedmiotu |
||||||||||
Formy zajęć i inne |
Liczba godzin zajęć |
||||||||||||
Całkowita |
Pracy studenta |
Zajęcia kontaktowe |
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się w ramach form zajęć |
Waga w % |
|||||||||
Wykłady |
50 |
10 |
50 |
ocena przygotowania do zajęć („wejściówki”), zaliczenie ustne, zaliczenie pisemne, egzamin testowy |
50 |
||||||||
Seminaria |
107 |
43 |
107 |
||||||||||
Ćwiczenia praktyczne |
215 |
100 |
215 |
Obserwacja ciągła, kliniczne studia przypadków, zaliczenie praktyczne, egzamin praktyczny |
40 |
||||||||
Samokształcenie |
105 |
105 |
0 |
Ocena aktywności na ćwiczeniach, seminariach, wykładach, zaliczenie prezentacji multimedialnej |
10 |
||||||||
Razem: |
630 |
258 |
372 |
Razem: |
100 % |
||||||||
Kategoria efektów |
Lp.
|
Efekty uczenia się dla modułu (przedmiotu) |
Efekty kierunkowe |
Sposoby weryfikacji efektu uczenia się |
Uwagi |
||||||||
Wiedza |
1. |
Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna) |
A.W2 |
Metody formujące: ocena przygotowania do zajęć, obserwacja ciągła, ocena aktywności na ćwiczeniach kliniczne studia przypadków, zaliczenie pisemne zaliczenie prezentacji multimedialnej
Metody podsumowujące: egzamin testowy |
|
||||||||
2. |
Zna prawa fizyczne opisujące przepływ cieczy oraz czynniki wpływające na opór naczyniowy przepływu krwi |
B.W5 |
|
||||||||||
3. |
Zna zasady prowadzenia badań naukowych, obserwacyjnych i doświadczalnych oraz badań in vitro służących rozwojowi medycyny |
B.W34 |
|
||||||||||
4. |
Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem |
D.W4. |
|
||||||||||
5. |
Zna i rozumie główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno- -medycznych |
D.W13 |
|
||||||||||
6. |
Zna podstawy medycyny opartej na dowodach |
D.W20 |
|
||||||||||
7. |
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wewnętrznych występujących u osób dorosłych oraz ich powikłań: a) chorób układu krążenia, w tym: choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego: pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego |
E.W7 |
|
||||||||||
8. |
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania oraz postępowania terapeutycznego w odniesieniu do najczęstszych chorób wymagających interwencji chirurgicznej, z uwzględnieniem odrębności wieku dziecięcego, w tym a)ostrych i przewlekłych chorób jamy brzusznej, b)chorób klatki piersiowej, c)chorób kończyn i głowy, d)złamań kości i urazów narządów |
F.W1 |
|
||||||||||
9. |
Zna wybrane zagadnienia z zakresu chirurgii dziecięcej, w tym traumatologii i otorynolaryngologii, wady i choroby nabyte będące wskazaniem do leczenia chirurgicznego u dzieci |
F.W2 |
|
||||||||||
10. |
Zna zasady kwalifikacji i wykonywania oraz najczęstsze powikłania podstawowych zabiegów operacyjnych i inwazyjnych procedur diagnostyczno-leczniczych |
F.W3 |
|
||||||||||
11. |
Zna zasady bezpieczeństwa okołooperacyjnego, przygotowania pacjenta do operacji oraz wykonania znieczulenia miejscowego i kontrolowanej sedacji |
F.W4 |
|
||||||||||
12. |
Zna leczenie pooperacyjne z terapią przeciwbólową i monitorowaniem pooperacyjnym |
F.W5 |
|
||||||||||
13. |
Zna wskazania i zasady stosowania intensywnej terapii |
F.W6 |
|
||||||||||
14. |
Zna aktualne wytyczne resuscytacji krążeniowo-oddechowej noworodków, dzieci i dorosłych |
F.W7 |
|
||||||||||
15. |
Zna problematykę współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych,: a) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób, b) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych, c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących |
F.W10 |
|
||||||||||
16. |
Zna i rozumie przyczyny, objawy, zasady diagnozowania i postępowania terapeutycznego w przypadku najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie: a) obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych, b) innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami, c) urazów czaszkowo-mózgowych, d) wad naczyniowych centralnego systemu nerwowego, e) guzów nowotworowych centralnego systemu nerwowego, f) chorób kręgosłupa i rdzenia kręgowego; |
F.W13 |
|
||||||||||
17. |
Zna w podstawowym zakresie problematykę transplantologii zabiegowej, wskazania do przeszczepienia nieodwracalnie uszkodzonych narządów i tkanek oraz procedury z tym związane |
F.W14 |
|
||||||||||
18. |
Zna zasady wysuwania podejrzenia oraz rozpoznawania śmierci mózgu |
F.W15 |
|
||||||||||
1. |
Zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym (kończyna górna i dolna, klatka piersiowa, brzuch, miednica, grzbiet, szyja, głowa) oraz czynnościowym (układ kostno-stawowy, układ mięśniowy, układ krążenia, układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układy płciowe, układ nerwowy i narządy zmysłów, powłoka wspólna) |
|
|
||||||||||
Umiejętności |
1. |
Korzysta z baz danych, w tym internetowych, i wyszukuje potrzebną informację za pomocą dostępnych narzędzi |
B.U11 |
Metody formujące: ocena przygotowania do zajęć, obserwacja ciągła, ocena aktywności na ćwiczeniach, kliniczne studia przypadków, zaliczenie oparte o problemy przy łóżku chorego, zaliczenie umiejętności praktycznych, w tym w warunkach symulowanych
Metody podsumowujące: egzamin praktyczny |
|
||||||||
2. |
Wyjaśnia różnice między badaniami prospektywnymi i retrospektywnymi, randomizowanymi i kliniczno-kontrolnymi, opisami przypadków i badaniami eksperymentalnymi oraz szereguje je według wiarygodności i jakości dowodów naukowych |
B.U13 |
|
||||||||||
3. |
Planuje i wykonuje proste badanie naukowe oraz interpretuje jego wyniki i wyciąga wnioski |
B.U14 |
|
||||||||||
4. |
Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie komunikowania się z pacjentami oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem |
D.W4 |
|
||||||||||
5. |
Przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego sytuacji życiowej |
D.U5 |
|
||||||||||
6. |
Informuje pacjenta o celu, przebiegu i ewentualnym ryzyku proponowanych działań diagnostycznych lub terapeutycznych i uzyskuje jego świadomą zgodę |
D.U6 |
|
||||||||||
7. |
Przekazuje pacjentowi i jego rodzinie informacje o niekorzystnym rokowaniu |
D.U7 |
|
||||||||||
8. |
Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych |
D.U12 |
|
||||||||||
9. |
Posiada zdolność rozpoznawania etycznych wymiarów decyzji medycznych i odróżniania aspektów faktualnych od normatywnych |
D.U13 |
|
||||||||||
10. |
Przestrzega praw pacjenta, w tym: prawa do ochrony danych osobowych, prawa do intymności, prawa do poszanowania godności, prawa do informacji o stanie zdrowia, prawa do tajemnicy informacji związanych z pacjentem, prawa do wyrażenia świadomej zgody na leczenie lub odstąpienie od niego, prawa do świadczeń zdrowotnych, prawa do zgłaszania niepożądanego działania produktu leczniczego oraz prawa do godnej śmierci |
D.U14 |
|
||||||||||
11. |
Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym |
D.U15 |
|
||||||||||
12. |
Krytycznie analizuje piśmiennictwo medyczne, w tym w języku angielskim, oraz wyciąga wnioski w oparciu o dostępną literaturę |
D.U17 |
|
||||||||||
13. |
Postępuje właściwie w przypadku urazów (zakłada opatrunek lub unieruchomienie, zaopatruje i zszywa ranę) |
E.U36 |
|
||||||||||
14. |
Asystuje przy typowym zabiegu operacyjnym, przygotowuje pole operacyjne i znieczula miejscowo okolicę operowaną |
F.U1 |
|
||||||||||
15. |
Posługuje się podstawowymi narzędzia mi chirurgicznymi |
F.U2 |
|
||||||||||
16. |
Stosuje się do zasad aseptyki i antyseptyki; |
F.U3 |
|
||||||||||
17. |
Zaopatruje prostą ranę, zakłada i zmienia jałowy opatrunek chirurgiczny |
F.U4 |
|
||||||||||
18. |
Zakłada wkłucie obwodowe |
F.U5 |
|
||||||||||
19. |
Bada sutki, węzły chłonne, gruczoł tarczowy oraz jamę brzuszną w aspekcie ostrego brzucha, a także wykonuje badanie palcem przez odbyt |
F.U6 |
|
||||||||||
20. |
Ocenia wynik badania radiologicznego w zakresie najczęstszych typów złamań, szczególnie złamań kości długich |
F.U7 |
|
||||||||||
21. |
Wykonuje doraźne unieruchomienie kończyny, wybiera rodzaj unieruchomienia konieczny do zastosowania w typowych sytuacjach klinicznych oraz kontroluje poprawność ukrwienia kończyny po założeniu opatrunku unieruchamiającego |
F.U8 |
|
||||||||||
22. |
Zaopatruje krwawienie zewnętrzne |
F.U9 |
|
||||||||||
23. |
Wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego i inne czynności ratunkowe oraz udziela pierwszej pomocy |
F.U10 |
|
||||||||||
24. |
Działa zgodnie z aktualnym algorytmem zaawansowanych czynności resuscytacyjnych |
F.U11 |
|
||||||||||
25. |
Monitoruje okres pooperacyjny w oparciu o podstawowe parametry życiowe |
F.U12 |
|
||||||||||
26. |
Ocenia stan chorego nieprzytomnego zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi |
F.U21 |
|
||||||||||
27. |
Rozpoznaje objawy narastającego ciśnienia śródczaszkowego |
F.U22 |
|
||||||||||
28. |
Ocenia wskazania do wykonania punkcji nadłonowej i uczestniczy w jej wykonaniu |
F.U23 |
|
||||||||||
29. |
Asystuje przy typowych procedurach urologicznych (endoskopii diagnostycznej i terapeutycznej układu moczowego, litotrypsji, punkcji prostaty) |
F.U24 |
|
||||||||||
Kompetencje społeczne |
1. |
Zna i rozumie główne pojęcia, teorie, zasady i reguły etyczne służące jako ogólne ramy właściwego interpretowania i analizowania zagadnień moralno- -medycznych |
D.W13 |
Metody formujące: obserwacja ciągła, ocena aktywności/ postawy na zajęciach, kliniczne studia przypadków, zaliczenie oparte
Metody podsumowujące: egzamin testowy |
|
||||||||
2. |
Zna zasady pracy w grupie; |
D.W15 |
|
||||||||||
3. |
Rozumie kulturowe, etniczne i narodowe uwarunkowania zachowań ludzkich; |
D.W16 |
|
||||||||||
4. |
Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym |
D.U4. D.U5. |
|
||||||||||
5. |
Przeprowadza rozmowę z pacjentem dorosłym, dzieckiem i rodziną z zastosowaniem techniki aktywnego słuchania i wyrażania empatii, a także rozmawia z pacjentem o jego sytuacji życiowej;
|
D.U5. |
|
||||||||||
6. |
Przestrzega wzorców etycznych w działaniach zawodowych;
|
D.U12. |
|
||||||||||
7. |
Posiada zdolność rozpoznawania etycznych wymiarów decyzji medycznych i odróżniania aspektów faktualnych od normatywnych;
|
D.U13. |
|
||||||||||
8. |
Przestrzega praw pacjenta, w tym: prawa do ochrony danych osobowych, prawa do intymności, prawa do poszanowania godności, prawa do informacji o stanie zdrowia, prawa do tajemnicy informacji związanych z pacjentem, prawa do wyrażenia świadomej zgody na leczenie lub odstąpienie od niego, prawa do świadczeń zdrowotnych, prawa do zgłaszania niepożądanego działania produktu leczniczego oraz prawa do godnej śmierci |
D.U14. |
|
||||||||||
9. |
Wykazuje odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji i przekazywanie wiedzy innym
|
D.U15. |
|
||||||||||
10 |
Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętność stałego dokształcania się |
D.U16. |
|
||||||||||
Samokształcenie
1. |
Poszerzenie wiedzy poprzez wyszukiwanie i zapoznawanie się z aktualnymi informacjami dotyczącymi tematyki przedmiotu w oparciu o dostępne źródła (internet, czasopisma, książki, bazy danych biblioteki). |
2. |
Ugruntowanie wiedzy poprzez samodzielną analizę literatury, korzystanie z internetu, czasopism naukowych, książek, baz danych biblioteki |
3. |
Możliwość uczestnictwa w pracach Studenckiego Towarzystwa Naukowego |
Literatura podstawowa:
1. |
O. James Garden, Andrew W. Bradbury, John L.R. Forsythe, Rowan W. Parks (red.): Chirurgia. Podręcznik dla studentów, red. I wydania polskiego: T. Popiela, Wrocław 2009, Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner |
2. |
Andrzej Żyluk (red). Zarys chirurgii. Podręcznik dla studentów i lekarzy w trakcie specjalizacji. Medipage. Warszawa, 2016 |
3. |
red. naukowa: A. Jeziorski, P.Ł. Rutkowski, W.M. Wysocki Chirurgia onkologiczna. t.1-3 PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2018 – wybrane zagadnienia |
Literatura uzupełniająca:
1. |
L.J. Skandalakis, J.E. Skandalakis, red. naukowa wyd. polskiego: J. Gawrychowski Anatomia chirurgiczna i technika zabiegów operacyjnych. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2019 |
2. |
A. Brooks, B. Cotton, N. Tai: Ostry dyżur chirurgiczny. PZWL 2013 |
3. |
Repetytorium z chirurgii; pod redakcją A. Żyluk, Warszawa 2016, Wydawnictwo MediPage |
4. |
W. Noszczyk (red.): Chirurgia. Repetytorium, Warszawa 2009, Wydawnictwo Lekarskie PZWL |